Inovační politika České republiky


    V závěru roku 1999 dokončila Asociace inovačního podnikání ČR, z.s. a její partneři přípravu Inovační politiky ČR.

    Koncem října 1999 byl dokončen dokument "Společné zhodnocení priorit hospodářské politiky ČR pro období do roku 2005" který vypracovala vláda ČR spolu s Evropskou komisí a který v úterý 2. listopadu 1999 v Bruselu podepsali místopředseda vlády ČR a ministr financí Pavel Mertlík a evropský komisař pro ekonomiku Pedro Solbes. Ve stejném období byly dokončovány práce na návrhu Státní politiky výzkumu a vývoje ČR.

    V souladu s plánem činnosti Pracovního týmu AIP ČR, z.s. k návrhu Inovační politiky ČR a s výsledky tří uskutečněných seminářů v roce 1999:


Inovační politiku ČR přednesl P.Švejda na 6. mezinárodním sympoziu s výstavou INOVACE 99 ( 7.-9. prosince 1999 ), projednali ji rovněž orgány AIP ČR, z.s. dne 13.prosince 1999
Byla schválena tato struktura navrhované Inovační politiky ČR:
Akční plán ČR pro inovace

Akční plán ČR pro inovace vychází s Akčního plánu EU pro inovace a dále ho rozvíjí ve specifických podmínkách ČR.
Akční plán EU pro inovace (uveřejněn v příloze Transfer technologií ip & tt 1/97 - str. I-IV) se zaměřuje na tyto hlavní otázky:

1. Pěstování inovační kultury
2. Vytvoření rámce podporujícího inovace
3. Zrychlení využití výzkumu k inovacím
Akční plán ČR pro inovace tvoří 5 oblastí s těmito základními úkoly:

I. Priority v oblasti inovačního podnikání, mezinárodní spolupráce
II. Financování, nepřímé nástroje
III. Inovační infrastruktura, komunikace s veřejností
IV. Personální a etické aspekty
V. Právní aspekty včetně ochrany duševního vlastnictví

Druhou součást Inovační politiky ČR tvoří programy pro oblast inovačního podnikání.


Programy pro oblast inovačního podnikání

V současné době neexistuje v ČR systémový program zaměřený na budování a podporu národního inovačního systému. Paralelně je podporována řada aktivit v rámci MPO, ČMZRB a různých vládních a nevládních agentur. V zásadě jediným pracovištěm, které se systematicky zabývá problematikou inovačního podnikání je AIP ČR, z.s., kde za nejvýznamnější aktivity lze považovat:

Podpora těchto aktivit je ze strany státu relativně malá (např. vydávání časopisu je podporováno v rámci projektů MŠMT, podobně i sympozia a výstavy). Určitým zlomem by mohla být trvalá záštita mpř. vlády a ministra financí doc. P. Mertlíka nad sympoziem s výstavou spojenou s udílením ceny Inovace roku.

Proto lze považovat za nejdůležitější opatření postupnou realizaci "Akčního plánu ČR pro inovace" např. takto:

1. Začlenění inovační strategie či politiky do připravované "Sociální a ekonomické strategie ČR", do které bude zřejmě začleněna i národní politika VaV.

2. Zpracování projektu a především jeho realizace do programu celoživotního vzdělávání a operativně i do učebních plánů středního i vysokého školství v rámci tzv. "duálního vzdělávání." Zahraniční zkušenosti v zemích EU totiž jednoznačně prokázaly, že sebelépe teoreticky připravovaný absolvent VŠ či doktorandského studia je téměř nepoužitelný např. v průmyslovém výzkumu, pokud nemá základní vzdělání pro oblast podnikání.

3. Vyhodnotit současné programy VaV, které mají charakter podpory inovací. Především se jedná o programy MPO, MZe, případně i nový program na podporu "cíleného výzkumu" v AV ČR. Tyto programy metodicky sjednotit s programy na podporu inovací EU - např. 5. RP EU.

4. Vypracovat ve spolupráci s MŠMT strategii metodické přípravy mezinárodních programů z oblasti inovační podpory. Vedle zmíněného 5. RP EU se jedná především o program EUREKA. Zde doporučujeme postupné budování profesionálního pracoviště pro zajišťování programu EUREKA při AIP ČR, z.s.. Dobré zkušenosti s projektem "Public relations Eureka" dávají reálný předpoklad pro zajištění všech činností AIP ČR, z.s., obdobně jako ve SRN, Švýcarsku, Francii, Švédsku atd.

5. Objektivně vyhodnotit dosavadní výsledky agentur a organizací a všech programů, které se problematikou inovačního podnikání zcela nebo částečně zabývají a vypracovat návrh institucionálního zabezpečení inovační strategie v těchto oblastech:


V zásadě tedy vytvoření "národní sítě českých pracovišť" ( od 23.6.1993 iniciovaný a vytvářený Asociací inovačního podnikání ČR jako Systém inovačního podnikání ČR ), jejího zastřešení na úrovni regionální a státní exekutivy a mezinárodního propojení na evropské či světové programy.

6. V rámci národní strategie IP připravit i legislativní rámec pro všechny oblasti inovačního podnikání, který by jednoznačně definoval roli státu, základní pojmy pro inovační podnikání, kompetence, organizační strukturu apod.

AIP ČR, z.s. je připravena aktivně se podílet na řešení všech výše naznačených problémů. Má k dispozici týmy odborníků, kteří se danou problematikou dlouhodobě zabývají.

V Praze dne 10. 1. 2000

Zpracovali: P. Švejda, K. Šperlink

nahoru


Obsah (c) 2001-2024 Asociace inovačního podnikání ČR, Design & Graphics (c) Magicware s.r.o.