Příspěvek do diskuse o inovacích a rozvoji

Autor:občanské sdružení Family O.K. v Brně Bystrci,ing.Šroubek a kolektiv

Část A. Informace o spolupráci při uplatnění inovací v rozvoji obce.

Občanské sdružení Family O.K. připravilo a realizuje dlouhodobý projekt na podporu rozvoje MČ Brno Bystrc při využití studentských prací tj. motivačních studií, případně diplomových či jiných typů prací s náměty týkajícími se různých úrovní problémů rozvoje od strategických po operační. Výsledky prací jsou pak k dispozici Komisi pro regeneraci a rozvoj Bystrce jako jedny z podkladů pro praktické řešení problémů. Ke dnešnímu dni byla vyhodnocena porotou jako nejlépe využitelná pro Bystrc práce studenta ESF MU v Brně pana Bc Martina Šauera na téma "Strategie rozvoje cestovního ruchu ve městě Brně".Další dílčí práce byly vyhodnoceny pro téma studie Parku na Horním náměstí v Bystrci zpracované studenty Atelieru 3 zahradnické fakulty MZLU pod vedením pana ing arch.Sátory. CSc. Podrobnosti o soutěži a souvisejících aktivitách jsou na stánku č.46 v přízemí pavilonu E v komplexu prezentace Brna a JMK.

Část B. Náměty občanů do diskuse.
  1. Ve vládních dokumentech nenalezeny analysy postupů privatizace velkých čs. společností s tradiční výrobou jako je např. ZETOR Brno. Občané se domnívají že příčinou propouštění zaměstnanců může být nedostatek inovačního podnikání ve prospěch rozvoje podniku. V současné době by asi měly podniky typu ZETOR mít za sebou již řád inovace číslo 5, tj. změna všech funkcí při původní koncepci, tj. NOVÁ GENERACE tohoto podniku. Jeden z hlavních zájmů občanů je udržení zaměstnanosti v regionu a dostávají se tak logicky k otázce co je motorem inovačního podnikání ve prospěch rozvoje podniku a proč tento motor se v ZETORU zadřel. Podle odborné literatury viz skripta ESF MU J. Rektořík-Ekonomika řízení…je na prvním místě ze sedmi inovačních faktorů uveden lidský potenciál, tj. člověk s určitou kvalifikací. Občané se shodují na základě též svých životních zkušeností, viz např. velice úspěšný provoz státního podniku Brněnská zbrojovka za první republiky, že příčinou úspěchu provozu velké státní společnosti je úspěšná řídící osobnost, která má zájem na inovacích ve prospěch společnosti, kterou řídí a ve strojním průmyslu je to strojní inženýr s praxí.
  2. Další námět do diskuse je názor,že inovační podnikání může pomoci řešit nezaměstnanost a že to může být jedna ze svých hlavních náplní inovačního podnikání při oživení velkých tradičních čs společností v průmyslu a tento program oživení by měl být zařazen do Národního plánu rozvoje.
  3. Občané poukazují též na možnost využití historických tradic čs průmyslu v současném prostředí,zejména s ohledem na aktivity administrativy EU pro zvýšení konkurenceschopnosti. Zde je doporučováno využití EU fondů pro rozvoj regionů a snížení nezaměstnanosti a využití privátního kapitálu pro regeneraci velkých státních čs společností s tradiční průmyslovou výrobou.
  4. Na předchozí úvahy navazuje otázka významu státní správy a jejího rozhodujícího významu pro inovační proces velkých státních společností s tradiční výrobou při využití inovovaných správních úkonů na příklad viz akce administrativy EU .Teprve na dalších místech jsou možnosti privátního sektoru a nakonec neziskového sektoru jako představitele nezbytné protiváhy a kontrolního faktoru státní správy a iniciačního faktoru.
Objevuje se proto návrh na založení:

Státního fondu pro regeneraci velkých tradičních čs společností v průmyslu a udržení zaměstnanosti.

Pro využívání tohoto fondu by bylo asi nejvhodnější Nařízení vlády o podmínkách poskytování dotací na podporu regenerace čs tradičních průmyslových společností. /obdoba regenerace panelových sídlišť, včetně příloh o postupech zpracování projektu regenerace a obsahové stránce tohoto projektu,viz Sb 494/2000/.

Subjektem,který vytváří projekty regenerace společností /včetně žádostí o dotace státu a zajištění financování/ a který pak pečuje o státní majetek či podíl v regenerované státní akciové společnosti by mohl být ministerstvem založený státní podnik /do 25 zaměstnanců - specialistů,expertů/ dle aktualizovaného zákona č.77/1997 Sb. V tomto zákoně by měla být upřesněna forma a související podmínky pro státní podnik pečující o regeneraci velkých tradičních společností. Kontrolním orgánem by mohla být parlamentní komise pro regeneraci tradičních čs výrob a udržení zaměstnanosti a konkurenceschopnosti. Tato komise by jmenovala třetinu zástupců do dozorčí rady státního podniku a pravděpodobně by mohla vytvářet doporučení pro program a časový plán regenerace vybraných výrob který by měla zpracovat vláda jako součást Zákona o dlouhodobém národním plánu rozvoje.

Příklad některých pasáží projektu regenerace společnosti tradiční výroby:
  • praktická opatření regenerace
  • komplexní přístup /ekonomické,sociální,fysické aspekty/
  • financování, komplexní řešení,využití EU fondů,privátních zdrojů atd
  • monitorování a aktualizace
  • časové omezení vyhotovení projektu - 6 měsíců
  • určení žádoucího rozvoje společnosti a potřeby zaměstnanců
  • transparentnost pro všechny akcionáře
  • proč má být prováděna regenerace
  • analysy,SWOT,CHER
  • vize na 10 let,etapy
  • dlouhodobé cíle a priority
  • tvorba programu a časového postupu a kooperace se zaměstnanci
  • dříve zpracované záměry a strategie

Revize: 18. 04. 2003


 
        
Asociace inovačního podnikání ČR, z.s., Na Perštýně 342/1, 110 00 Praha 1
Obsah © 2002 - 2024 Asociace inovačního podnikání ČR, z.s., Design & Graphics © 2002 Magicware s.r.o
Administrátor FIREMNIWEB.CZ s.r.o.